بخار کردن یا اصطلاحا عرق کردن پنجره دوجداره به دلیل اختلاف دمای درون و بیرون منزل رخ می دهد.

معمولا این بخار ها بعد از یکی دو ساعت از بین می روند. اما در هر حال در این مقاله به بررسی این موضوع و  علل مختلف آن می پردازیم.

بیشتر بدانید: جهت اطلاع از قیمت پنجره کشویی دوجداره کلیک کنید.

حالت های مختلف بخار کردن پنجره های دوجداره

همان طور که گفته شد تشکیل بخار بر روی شیشه ها به دلیل اختلاف دمای دو طرف شیشه است که این موضوع به دلیل تبدیل رطوبت فضای داخل منزل به بخار با توجه به بالا بودن دمای داخلی رخ می دهد.

تشکیل این بخار ها شامل یکی از دسته های زیر می باشد که به توضیح هریک از آن ها می پردازیم.

عرق کردن سطح بیرونی یا سطح داخلی شیشه

هنگامی که تشکیل بخار روی سطح بیرونی شیشه ها رخ می دهد یعنی دمای درون منزل بیشتراز دمای بیرونی است. این مسئله نشان دهنده این است که پنجره شما عایق بندی مناسبی دارند.

منشا بخار کردن شیشه دوجداره یکی از موارد زیر است.

ساده ترین راه برای حل این مشکل کنترل دمای منزل است که برای این کار یا باید درجه وسیله گرمایشی را کم کنید و یا با باز کردن درب و پنجره ها هوای داخلی را به تعادل برسانید.

داشتن تهویه مناسب نیز کمک شایانی به حل این مشکل می نماید.

تشکیل بخار بین لایه های شیشه دو جداره

این پدیده بیشتر در پنجره های دو جداره ای دیده می شود که طول عمر مفید خود را کرده اند و یا عایق بندی پنجره ها مناسب نبوده است.

اگر این مشکل زودتر از تایم اتمام ضمانت نامه (مثلا  یک سال) رخ داده باشد نشان بر بی کیفیت بودن محصول است.

اگر با چنین مشکلی رو به رو شوید تنها گزینه تعویض پنجره می باشد چرا که با توجه به وکیوم بودن شیشه ها دسترسی به فضای خالی بین شیشه ها جهت تمیز کردن و از بین بردن بخار ها وجود ندارد.

دلایل بخار کردن شیشه دوجداره

همان طور که در مقالات قبلی گفته شد فضای خالی بین شیشه های چند جداره از گاز های بی اثر نظیر گاز آرگون یا کریپتون پر می شوند که این گاز های بی رنگ، بی بو و خنثی هستند.

حال اگر این گاز تخلیه شده و هوا جای آن را بگیرد با توجه به ماهیت هوا که گازی رسانا است و حرارت را انتقال می دهد علاوه برا اتلاف انرژی موجب بخار زدگی بین دو شیشه می شود.

این بخار ها پس از مدتی خشک شده و لکه های آن بر روی شیشه ها باقی می ماند که این مسئله ظاهر زشتی ایجاد می کند که به دلیل عدم دسترسی به آن امکان دستمال کشیدن و پاک کردن آن نیز وجود ندارد.

شیوه نادرست دو جداره کردن پنجره ها و رعایت نکردن اصول و استاندارد ها از اصلی ترین دلیل بخار کردن شیشه دو جداره است.

روش های از بین بردن بخار درون شیشه دوجداره

همان طور که گفته شد باید از پنجره های دو جداره با کیفیت استفاده شود و قبل از خرید از روش تزریق گاز درون اسپیسر ها مطمئن شد اما بعد از رخ دادن این موضوع باید پنجره ها تعویض شوند.

روش های دیگری که برای این موضوع پیشنهاد می شود به شرح زیر است.

ابتدا پنجره را از چهارچوب خارج کرده و با ایجاد سوراخ ریزی بخار هوا را تخلیه کنید و سپس با چسب های مخصوص سوراخ ها را پر کنید.

در برخی از پنجره ها امکان امکان باز کردن لایه های شیشه از هم وجود دارد که در آن صورن پس از تمیز کاری می توان مجددا پنجره را سر هم بندی نمود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + دوازده =