یکی از انواع بازشو های در و پنجره، مدل کشویی یا ریلی است. این مدل از جمله مدل های قدیمی اما کارآمد به شمار می آید که مناسب مکان هایی است که از فضای بزرگی برای باز شدن لنگه های پنجره برخوردار نیستند.

در این مدل از پنجره ها پروفیل فریم شامل ریل هایی است که لنگه باز شو پنجره توسط غلطک های تعبیه شده بر آن به راحتی روی ریل حرکت می کند.

فواید استفاده از بازشو های کشویی

از مزیت های پنجره کشویی نسبت به سایر مدل ها می توان به اینکه فضایی را اشغال نمی کند اشاره کرد.

پنجره کشویی دوجداره برای فضاهایی که امکان باز شدن لنگه پنجره وجود ندارد، گزینه مناسبی هستند. خانه های کوچک و مکان هایی که فضای کمی برای چیدن وسایل وجود دارند، همین محیط پشت پنجره هم گزینه مناسبی برای قرار دادن گلدان و اشیای دیگر هستند. کشویی بودن پنجره دوجداره، کمک می کند که یک محیط نیم دایره برای قرار دادن وسایل به ازای هر پنجره به خانه اضافه شود.

باز شدن راحت در و پنجره های ریلی مزاحمتی برای پرده ها نداشته و به آن ها آسیب نمی زند.

دلیل اصلی استفاده از پرده در خانه زیبایی است، اما تنها دلیل نیست. پرده ها عایق گرمایی هستند و داشتن پنجره دوجداره، دست صاحبخانه را برای انتخاب انواع مختلف پرده باز می گذارد. پرده های حریر و آسیب پذیر جلوی پنجره کشویی آسیبی نخواهند دید و لبه های پنجره، آسیبی به آنها نمی زند.

این ویژگی مناسب استفاده از این نوع پنجره در آشپزخانه برای تهویه بیشتر در صورتی که امکان باز شدن کامل درهای آن به دلیل وجود مانعی مانند شیرآلات باشد، استفاده می شود.

خانه های کوچک از تمام فضا استفاده می کنند و اگر شیرالات آشپزخانه در نزدیکی پنجره باشد، عملاً غیر قابل باز شدن خواهد بود. به غیر از شیرآلات، قرار دادن طاقچه در حمام و… را سخت می کند.

این مدل ها برای استفاده در تراس یا بالکن به دلیل دسترسی بیشتر به فضای بیرونی بخصوص در مناطقی که آلودگی هوا و گرد و خاک کمتری وجود دارد مناسب است.

تراس و بالکن ها معمولاً کوچک در نظر گرفته می شوند و نیم دایره ای که باعث باز شدن پنجره یا در می شود، بخش زیادی از بالکن را می گیرد.

معایب بازشو های ریلی

این نوع پنجره  ها به دلیل ساختار ویژه ای که دارند عایق ضعیف تری نسبت به سایر پنجره های دو جداره به شمار می روند.

قیمت این محصول نسبت به سایر انواع بازشو ها گران تر محسابه می شوند.

از معایب دیگر این محصول باید به مراقبت های ویژه آن اشاره کرد که می توان گفت تعمیر و نگهداری آن نسبت به مدل های لولایی سخت تر است. بخصوص که گاهی برای کم کردن قیمت نهایی از غلطک های بی کیفیت استفاده می کنند که به مرور زمان به پنجره آسیب های  بیشتری وارد کرده و هزینه بیشتری را بر دوش مصرف کننده می گذارد.

این ویژگی در چفت شدن پنجره ایجاد می شود. پنجره کشویی برای چفت شدن از دستگیره استفاده نمی کند. بنابراین برای بستن کامل پنجره، باید از نیروی دست استفاده کرد.

بهبود عایق بندی پنجره دو جداره کشویی

این مدل پنجره ها نسبت به پنجره های نسل قدیم کیفیت و عایق بندی بیشتر، ولی نسبت به پنجره های دوجداره با بازشو های دیگر عایق بندی ضعیف تری دارند.

معمولا در این مدل ها برای بهبود عایق بندی پنجره ها و جلوگیری بیشتر از نفوذ آب باران و گرد وخاک و غبار از نوار های درزگیر مویی و نوار های هوابندی استفاده می کنند.

تمیز کردن این پنجره ها به دلیل کشویی بودن آنها کمی سخت تر است. لای کشوهای پنجره را نمی شود به این راحتی دستمال کشید یا اسپری زد. باز و بسته شدن مداوم پنجره هم دلیل دیگری است که نظافت آن را مشکل می کنند.

این پنجره ها برای مناطق معتدل مناسب تر هستند تا شهرهای گرمسیر و سردسیر. عایق بهتری نسبت به پنجره های قدیمی فلزی و چوبی هستند، اما نسبت به دیگر انواع پنجره های دوجداره، عایق ضعیف تری به شمار می روند. در مقابل گرد و خاک و باد و باران مقاومت خوبی دارند، اما عایق گرمایشی و سرمایشی مناسبی به حساب نمی آیند. در مقابل بادهای شدید ممکن است سر و صدای زیادی ایجاد کنند که ویژگی این نوع پنجره ها به شمار می رود.

نسبت به پنجره های لولایی حدود 20 درصد کمتر خاصیت عایق بندی دارند و برای مناطق خیلی سرد و خیلی گرم توصیه نمی شوند. البته با توجه به سلیقه صاحبخانه می توانند از آنها استفاده کنند.

عوامل موثر بر قیمت پنجره دوجداره کشویی

قیمت این مدل از پنجره ها به ابعاد پنجره و کیفیت متریال مصرفی یعنی  پروفیل، شیشه، یراق آلات و….بستگی دارد.

علاوه بر موارد بالا هزینه های حمل و نقل و نصب نیز بطور جداگانه دریافت می شود.

از جمله مهترین دلیلی که این مدل را نسبت به مدل های دیگر گران تر می کند وزن پروفیل های مصرفی در این حالت نسبت به حالت های ساده تر است.

مقایسه انواع مدل پروفیل های پنجره کشویی

مونو ریل (تک ریل)

جفت ریل

 

نظافت پنجره های ریلی

تمیز کردن این مدل پنجره ها نسبت به سایر مدل ها بسیار راحت است زیرا لنگه بازشو پنجره بطور کامل از قاب جدا می شود و تمیز کاری را ساده می کند. به این صورت که پیچ های لنگه بازشو را باز کرده و با بلند کردن لنگه به سادگی از فریم ریلی خارج میکنیم.

این کار ضمن راحتی به دقت زیاد نیاز دارد زیرا  که شیشه پنجره سنگین است و ممکن است تعادلتان از دست برود و پنجره رها شود.

اگر نخواهیم لنگه بازشو پنجره را جدا کنیم، تمیز کردن آن کمی سخت خواهد شد. اگر خود پنجره هم سنگین باشد، ممکن است فشایر زیادی بیاورد و حتی گاهی بشکند.

پنجره ریلی آلومینیومی

همانطور که گفته شد هم برای پنجره های ترمال بریک و هم پنجره های upvc امکان قرار دادن فریم کشویی وجود دارد اما انتخاب نوع و جنس فریم به سلیقه و شرایط مشتری بستگی دارد.

می توان گفت در صورت بزرگ بودن پنجره، استفاده از پنجره های آلومینیومی ترمال بریک توصیه می شود.

ضمنا در مکان های زلزله خیز و مناطق باد خیز استفاده از این نوع پنجره ها با توجه به بالا بودن اینرسی آلومینیوم نسبت به یو پی وی سی مناسب تر است.