پنجره که در ایران بیشتر استفاده میشود؟

پنجره‌ها در ایران نور را به آپارتمان و خانه وارد می‌کنند و همچنین یک عنصر طراحی مهم برای ساختمان‌ها هستند. در معماری ایرانی از گذشته تا به حال پنجره یکی از عناصر اصلی ساختمان بوده است و علاوه بر جنبه کاربردی، به بنا شکوه و زیبایی می‌داده است. در معماری سنتی ایران انواع پنجره‌های ارسی،شباک، روزن و جامخانه وجود دارند.‌ که امروزه این پنجره‌های زیبا جای خود را به پنجره‌‌های شیشه ای با قاب های الومینیومی، پلاستیکی، اهنی، و … در انواع تک یا دو و سه جداره داده‌اند. در زیر هفت پنجره پر‌کاربرد را در ایران با هم بررسی می‌کنیم.

پنجره با قاب چوبی

چوب یکی از پرکاربردترین مصالح در قاب پنجره‌ها در ایران است و در پنجره‌های سنتی ایرانی بسیار پرکاربرد بوده است. ماده طبیعی دارای عایق حرارتی خوبی است و بسیار پایدار است. قاب‌های چوبی برای پنجره‌ها در کیفیت‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی موجود است. نوع چوب مورد استفاده برای خواص قاب تعیین کننده است. چوب‌های نرم تیمار نشده مانند صنوبر و کاج مقاومت کمی در برابر آب و هوا و مقاومت در برابر آفات دارند.  یکی از معایب قاب پنجره‌های چوبی، هزینه نسبتاً بالای تعمیر و نگهداری است.

پنجره با قاب پلاستیک

قاب پنجره‌های پلاستیکی بسیار مقاوم در برابر آب و هوا، بادوام و سبک تر از چوب هستند. فریم‌های پلاستیکی بسته به نوع طراحی، خاصیت عایق حرارتی خوبی نیز دارند. فریم‌های پلاستیکی نیازی به روغن کاری و لاک زدن ندارند. تلاش تعمیر و نگهداری محدود به تمیز کردن منظم است. با این حال، قاب‌های پلاستیکی نا‌مرغوب ممکن است به دلیل اشعه ماوراء بنفش شکننده شده و ترک بخورند. برخی از پنجره‌های با قاب پلاستیکی در مقایسه با چوب یا فلز ظاهری ارزان دارند. اما قاب‌های پلاستیکی بسیار باکیفیتی نیز موجود است که تنها با بررسی دقیق تر از چوب قابل تشخیص هستند.

پنجره با قاب فلز

قاب پنجره‌های فلزی در ایران بسیار پایدار و بادوام هستند. آلومینیوم سبک بیشتر برای قاب پنجره‌های فلزی در ایران استفاده می شود. آلومینیوم اصلا زنگ نمی‌زند. به ندرت، قاب پنجره‌ها از فولاد ساخته می شوند. با این حال، فولاد به طور قابل توجهی سنگین تر از آلومینیوم است. به دلیل پایداری زیاد، فلز اغلب برای پنجره های بسیار بزرگ یا قاب‌های پنجره در ایران استفاده می‌شود. تولید‌کنندگان اغلب قاب‌های آلومینیومی آنودایز شده در رنگ های نقره ای یا طلایی را ارائه می‌دهند. قاب‌های فولادی اغلب با پوشش پودری پوشانده می‌شوند. قاب‌های پودری را می توان در رنگ‌های بسیار متنوع با رنگ‌های مناسب رنگ آمیزی کرد.

بهترین پنجره وین تک را از پایتخت وین بخواهید.

پنجره با ترکیب آلومینیوم و چوب

یک جایگزین جالب برای قاب پنجره‌های ساخته شده از چوب یا فلز خالص، قاب های پنجره ای هستند که از ترکیب این دو ماده تشکیل شده اند. قاب ها ظاهر طبیعی و راحت چوب را با پایداری و مقاومت بالای آلومینیوم در آب و هوا ترکیب می کنند. معمولاً در قسمت بیرونی قاب از آلومینیوم استفاده می‌شود در حالی که در داخل از چوب استفاده می‌شود. ترکیب آلومینیوم و چوب به قاب پنجره خاصیت عایق حرارتی بسیار خوبی می‌دهد. علاوه بر این، آلومینیوم استفاده شده در بیرون به نگهداری کمی نیاز دارد. از معایب این نوع قاب‌ها قیمت بالای خرید آن است.

پنجره تک جداره

پنجره‌های تک جداره در ایران به دلیل خاصیت عایق حرارتی ضعیفی که دارند دیگر به ندرت استفاده می‌شوند. به همین دلیل سال‌هاست که نصب تک جداره در ساختمان‌های مسکونی ممنوع شده است. امروزه نصب شیشه‌های تک جداره تا حد زیادی به انبا‌ر‌ها، آلاچیق های باغ یا سوله‌ها محدود می‌شود.

پنجره با شیشه دو‌جداره

در مقایسه با شیشه‌های تک جداره، می توانید با استفاده از شیشه دو‌جداره به میزان قابل توجهی در هزینه‌های گرمایش صرفه‌جویی کنید. خواص عایق حرارتی خوب شیشه های دوجداره ناشی از حفره بین شیشه‌هاست. با شیشه‌های دو‌جداره ساده، این حفره با هوا پر می‌شود. با این حال، لعاب‌هایی که در آن هوا با گاز‌هایی مانند آرگون جایگزین می‌شود، حتی از نظر انرژی کارآمدتر است. آرگون گرما را بسیار کمتر از هوا هدایت می کند و بنابراین به عنوان گاز پرکننده مناسب است.

پنجره با شیشه سه جداره

در ساختمان‌های جدید و نوسازی‌ها به دلایل صرفه‌جویی در مصرف انرژی، امروزه بیشتر از شیشه‌های سه جداره استفاده می‌شود. جدیدترین شیشه سه جداره ضریب انتقال حرارت تا 0.5 W/(m²K) را به دست می‌آورد. این نوع شیشه پنجره در ایران به وضوح الزامات قانونی برای عایق حرارتی را کاهش می‌دهد. همانند شیشه‌های دوجداره با کیفیت بالا، حفره در شیشه‌های سه جداره مدرن معمولاً با گازهای بی اثر پر می‌شود. برخی از معایب شیشه سه جداره ضخامت شیشه‌ها و وزن نسبتاً زیاد است. به همین دلیل، قاب‌ها و اتصالات شیشه سه جداره باید پایداری خاصی داشته باشند. خرید شیشه سه جداره نسبتاً گران است. با این حال، این مضرات فرضی معمولاً به سرعت با صرفه جویی در هزینه‌های گرمایش به دلیل عایق حرارتی خوب پنجره ها جبران می شود.

مطالبی درباره ی پنجره عایق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =