مولیون پنجره دوجداره در واقع یک عضو عمودی بسیار ظریف است، که به واسطه آن پنجره به واحد های کوچک تر تقسیم می شود. به ستون‌ هایی که به صورت عمودی یا افقی پنجره را از هم جدا و سبب بالا رفتن استحکام آن نیز می ‌شود، مولیون گفته می ‌شود و گاها هدف از استفاده از مولیون، تنها جنبه زیبایی آن است و در استحکام تاثیری ندارد.

بر اساس مقررات پر کردن فضای پنجره به وسیله یک شیشه بزرگ امری غیر اصولی است و در پنجره‌ های مولیون دار شیشه به شبکه های کاملا مساوی تقسیم می شود‌ و در صورت وارد شدن فشار، مولیون آن را به ساختمان منتقل می کند.

کاربرد پروفیل مولیون

در گذشته مولیون تنها برای بالا بردن مقاومت و حفظ پنجره مورد استفاده قرار می‌ گرفت. اما امروزه پروفیل ‌های مولیون در مواردی مانند: عایق کردن و زیبایی بخشیدن به پنجره نیز کاربرد فراوانی دارد. مهم ترین دلیل استفاده از مولیون جنس کامپوزیتی آن است. چرا که سبب ایجاد سطح مقطعی چند لایه محکم در اطراف پنجره می ‌شود و ناحیه بازشو پنجره را نیز به خوبی پوشش می‌ دهد. هر چه ظرافت به کار رفته در پروفیل مولیون بیشتر باشد، پروفیل درب و پنجره UPVC کیفیت بالاتری دارد و با اطمینان خاطر می توان آن را تهیه و نصب کرد.

ساختمان های مسکونی

مولیون های دوجداره در ساختمان‌ های مسکونی باعث افزایش بهره ‌وری انرژی می‌ شوند و قابلیت اجرا به عنوان عایق صوت را نیز دارند. برای ساختمان های دارای معماری سنتی، معمولا از مولیون‌ های TDL و SDL استفاده و سبب بالا رفتن جذابیت و زیبایی بنا می شود. برای مناطق دارای آب و هوای سرد بهتر است، از مولیون‌ های حرارتی استفاده شود، چرا که اتلاف گرما را به حداقل می رساند.

فضاهای تجاری

از دیواره های دوجداره در مکان هایی مانند: هتل ها، ادارات، فروشگاه ها و غیره برای ایجاد یک نمای جذاب استفاده می شود و مزیت دیگر آن صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. مولیون ها در حفظ و نگهداری نماهای شیشه ‌ای نقش بسیار مهمی را ایفا می‌ کنند و فضایی باز و پرنور را به محیط هدیه می‌ بخشند. در اجرای پارتیشن و شیشه های سکوریت نیز کاربرد فراوانی دارد و سبب باز شدن بهتر درب و افزایش کارایی آن نیز می شود.

مولیون پنجره دوجداره

کاربرد های صنعتی

از مولیون های آلومینیومی به علت مقاومت و استحکام بالا در انبارهای صنعتی و تاسیسات استفاده فراوانی می ‌شود و همان طور که می دانید، در انبار ها مهم ترین تجهیزات حفظ و نگهداری می شوند و از این رو امنیت آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. همانطور که می ‌دانید، در کارخانه‌ ها و یا تاسیسات صنعتی تولید صدا بسیار بالاست و سبب عدم تمرکز کارکنان می ‌شود. به همین علت برای کاهش صدا و ایجاد آرامش از مولیون های عایق صدا استفاده می کنند.

انواع پروفیل مولیون

برای ایجاد پوشش بهتر سطح پنجره معمولا مقطع مولیون را به صورت حرف T طراحی می کنند و دارای انواع مختلفی مانند: مولیون ثابت سری ۶۰، سری ۷۰، میلیون متحرک، کتیبه‌ ای و کشویی می ‌باشد. در ادامه همین مطلب به معرفی ویژگی‌ های هر یک از انواع مولیون می ‌پردازیم:

پروفیل مولیون ثابت سری ۶۰

پروفیل مولیون ثابت سری ۶۰ در متریال های مختلف مانند آلومینیوم یا UPVC تولید می ‌شود. عرض آن معادل با ۶۰ میلی ‌متر است و کاربرد فراوانی در ساختار پنجره دارد. از این نوع مولیون  برای ساخت پنجره هایی با اندازه های کوچک استفاده می شود و به راحتی می توان آن را در کنار پروفیل های ۶ سانتی نصب و به پنجره استحکام و زیبایی چشمگیری بخشید.

پروفیل مولیون ثابت سری ۷۰

مولیون های ثابت سری ۷۰ دارای عرض ۷۰ میلی متر هستند و به همین علت باید آن ها را در کنار پروفیل های ۷ سانتی متری نصب کرد. مواد اولیه آن ها، توسط به روز ترین فناوری ها با هم ترکیب می شود و برای پنجره های دارای ابعاد بزرگ بسیار مناسب هستند. این مولیون ها به عنوان یکی از عناصر بسیار مهم و ضروری در پنجره ها شناخته و باعث بالا رفتن استحکام و پایداری آن نیز می شوند.

پروفیل مولیون متحرک

پروفیل مولیون متحرک به لنگه بازشو پنجره نصب و در صورت باز شدن پنجره با آن حرکت می‌ کند. عمده استفاده این مولیون ها در پنجره دوجداره کشویی upvc و یا درب و پنجره های دوجداره می باشد. از برترین ویژگی ‌های این پروفیل متحرک، قابلیت باز و بسته شدن هر دو لنگه می باشد و استفاده از پنجره را تا حد امکان راحت تر می کند.

مولیون کتیبه کشویی

مولیون کتیبه کشویی به صورت تقسیم کننده های افقی در پنجره عمل می کنند. از دیگر کاربرد های آن می توان به زیبا سازی پنجره اشاره کرد. در طراحی های مدرن و مینیمالیستی از پروفیل های کشویی استفاده فراوانی می شود. با توجه به تفکیک دقیق فضا جزء مهم در معماری محسوب می شود.

تفاوت مولیون و مونتیز چیست؟

در معماری تاریخی نیز به وضوح می‌توان به کارگیری شیشه ‌های کوچک در پنجره را مشاهده کرد. در گذشته ساخت شیشه ‌های ظریف و با ابعاد بزرگ کار بسیار دشواری بوده است. صنعتگران آن دوره شیشه‌ ها را در ابعاد کوچک تر تولید و معماران برای زیباتر شدن نمای پنجره مقاطعی را در کنار شیشه ‌ها قرار می‌ دادند، که در اصطلاح امروزی به آن مونتینز می گویند. مونتینز سبب جداسازی مقاطع شیشه و بالا رفتن استحکام و مقاومت آن در برابر ضربه‌ های وارد شده می ‌شود. باید بدانید که، مولیون ها در واقع ستون‌ های اصلی پنجره هستند، که علاوه بر تقسیم شیشه بار اصلی چهارچوب را نیز تحمل می ‌کنند. اما مونتینز علاوه بر جنبه محافظتی جنبه تزیینی نیز دارد.

جمع بندی

مولیون پنجره دوجداره یکی از اساسی ‌ترین اجزای پنجره محسوب می ‌شود و در عملکرد آن تاثیر بسزایی دارد. برای داشتن یک پنجره با طول عمر بالا بهتر است، به مواردی که توضیح داده شد توجه ویژه‌ای داشته باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد قيمت پنجره دوجداره upvc در تهران می ‌توانید، از طریق پل ‌های ارتباطی مشخص شده با همکاران ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 2 =