یک بنا از اجزای مختلفی تشکیل می‌ شود و هر جز از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار می‌ باشد. در این میان پنجره یکی از المان‌ های ضروری و پرکاربرد در ساختمان سازی محسوب می ‌شود. مهم ترین عواملی که در طراحی پنجره مورد توجه قرار می‌ گیرند: اندازه، نوع قاب، شکل ظاهری، تعداد، نوع شیشه و غیره هستند و اجرای دقیق هر کدام از آن ها سبب ایجاد نتیجه مطلوب می شود. در ادامه قصد داریم، در مورد اشکال مختلف پنجره و تاثیر مهم آن ها بر روی نمای داخلی و خارجی ساختمان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

اهمیت پنجره در نما

پنجره‌ ها نقش یک محافظ قدرتمند را برای جلوگیری از خروج انرژی، ورود گرد و غبار، حشرات و غیره را ایفا می‌ کنند و به همین علت باید، زمان و دقت زیادی برای طراحی پنجره صرف می شود. عوامل مختلفی مانند: سلیقه صاحب ملک، شرایط آب و هوایی، نظر معمار، محل قرارگیری ساختمان، میزان نورگیر بودن آن و غیره در طراحی پنجره نقش مهمی دارند.

در هنگام طراحی ساختمان هایی که مشرف به طبیعت هستند و نمای بیرونی زیبایی دارند، معمولاً از پنجره‌ های قدی با ابعاد بزرگ استفاده می ‌شود، تا ساکنین به راحتی بتوانند از زیبایی های محیط بیرون لذت کافی را ببرند. امروزه برای ساخت خانه‌ های مدرن از پنجره‌ هایی با اشکال مختلف هندسی استفاده می ‌شود که سبب خاص شدن نمای بیرونی و متفاوت شدن دکوراسیون داخلی نیز شده است.

طرح پنجره ها

طرح پنجره ‌ها یکی از مهم ‌ترین مواردی است، که در هنگام بازسازی و یا طراحی ساختمان مورد توجه قرار می ‌گیرد و تاثیر زیادی بر روی زیبایی ساختمان دارد. طراحان ساختمان با توجه به محل قرارگیری پنجره ‌ها و همچنین نوع کاربری بنا شروع به ارائه طرح‌ های پیشنهادی خود می ‌کنند و کارفرما در میان آن ها طرحی را انتخاب و برای شروع کار به طراح ارائه می ‌دهد. برای مثال، اگر طرح پیشنهادی رستوران باشد، با توجه به تم آن که ما آن را سنتی در نظر می گیریم و بدون شک مناسب ترین طرح برای پنجره منحنی و یا دارای قوس و زوایای قدیمی می باشند.

توجه داشته باشید، که در ساختمان ‌های تجاری به اندازه و شکل پنجره توجه بسیار ویژه‌ ای می ‌شود. چرا که با توجه به محل قرارگیری پنجره‌ ها و اندازه آن ها دکوراسیون داخلی طراحی می ‌شود.

پنجره در نمای ساختمان

انواع سبک‌ها و طرح‌ های پنجره ساختمان

ویژگی های انواع پنجره برای نمای ساختمان

همانطور که می ‌دانید، پنجره‌ ها در انواع طرح‌ ها و متریال های مختلف تولید می ‌شوند و هر کدام از آن ها دارای ویژگی‌ های مختلفی هستند. در ادامه به معرفی انواع پنجره و ویژگی های آن ها خواهیم پرداخت:

پنجره‌ های چوبی

پنجره‌ های چوبی از گذشته تا به امروز در ساخت بنا مورد استفاده قرار می‌ گیرند و از لحاظ زیبایی بسیار منحصر به فرد بوده و سبب برقراری ارتباط بین انسان و طبیعت می ‌شود. معمولاً در مناطق جنگلی با آب و هوای سرد و معتدل از پنجره‌ های چوبی استفاده فراوانی می ‌شود و نگهداری از این نوع پنجره‌ ها مستلزم رعایت نکات مهمی می باشد.

مزایای پنجره‌های چوبی

پنجره ‌های فلزی‌

مهم ترین مشخصه پنجره‌ های فلزی استحکام بالای آن می ‌باشد و در مقایسه با دیگر پنجره ‌ها در هنگام وارد شدن ضربه کمترین آسیب را می ‌بیند.

مزایای پنجره‌های فلزی‌

 پنجره‌ های آلومینیومی

از ورود پنجره‌ های آلومینیومی به صنعت ساختمان سازی سال‌ های زیادی می ‌گذرد. اما به علت داشتن ویژگی‌ های بسیار عالی همچنان طرفداران خاص خود را دارد.

مزایای پنجره‌ های آلومینیومی

 پنجره ‌های فایبر گلاس

برای پنجره‌ های فایبرگلاس به راحتی می ‌توان از قاب ‌های متنوع و با جنس ‌های مختلف استفاده کرد و دارای ویژگی‌ های بسیار عالی می ‌باشد، که در ادامه خواهیم گفت:

مزایای پنجره‌ های فایبر گلاس

پنجره ‌های PVC و UPVC

از جدیدترین و بروزترین پنجره های موجود در بازار می توان به  PVC و UPVC اشاره کرد و به علت کیفیت بالایی که دارند، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. پنجره دوجداره کشویی upvc یکی جذاب ترین این محصولات محسوب می شود و کاربرد فراوانی در این زمینه دارد.

مزایای پنجره‌های PVC و UPVC

تاثیر پنجره‌ های دایره‌ای در نمای ساختمان

پنجره‌ های دایره‌ ای از نمای بسیار زیبایی برخوردارند و به همین علت مورد توجه طراحان قرار گرفته ‌اند و استفاده از این نوع پنجره‌ ها در معماری مدرن و یا سنتی سبب ایجاد تنوع در ساختمان می‌ شود. در تمام بخش ‌های خانه مانند: اتاق خواب ‌ها، پذیرایی، نشیمن، اتاق زیر شیروانی، حمام و دستشویی و غیره استفاده می شود و در صورت استفاده پنجره‌ های دایره‌ ای به ساختمان نمایی خلاقانه و رویایی می ‌بخشند. باید توجه داشته باشید، که پنجره‌ های دایره‌ ای در دو نوع ثابت و متحرک تولید می شوند و نوع ثابت آن توانایی تهویه هوا را ندارد و تنها به منظور نوردهی ساختمان می‌ توان از آن استفاده کرد.

تاثیر پنجره ‌های مثلثی در نمای ساختمان

پنجره های مثلثی معمولاً برای ساختمان ‌های ویلایی مینیمال و مدرن استفاده می ‌شوند. به دلیل داشتن شکل جدید هنوز استفاده از آن رواج نیافته است. این پنجره‌ ها به علت داشتن ظاهری زیبا و خاص، نمایی خارق‌ العاده ‌ای را برای ساختمان پدید می ‌آورند.

کلام پایانی

نمای ساختمان یکی از مهم‌ ترین موارد در ساختمان سازی محسوب می‌ شود و پنجره به عنوان عضو ثابت و غیر قابل حذف در نما کاربرد فراوانی دارد. پنجره‌ ها دارای انواع مختلفی هستند، که با توجه به سلیقه طراح و یا موقعیت ساختمان نوع آن انتخاب می شود. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد قیمت پنجره دو جداره ویستا بست در تهران می‌ توانید، از طریق راه‌ های ارتباطی مشخص شده با همکاران ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 6 =