ورود گرد و غبار از پنجره به محل زندگی چه مضراتی دارد. گرد و غبار همه جا وجود دارد: روی صفحه تلویزیون، میز ناهارخوری یا اتاق نشیمن، ذراتی که قابل دیدن نیستند و وارد سیستم تنفسی ما می شوند. گرد و غبار یا در داخل خانه تولید می شود ،یا اینکه از منافذ باز خانه چون پنجره ها وارد خانه می شود. اما کرد و غباری که از پنجره وارد می شود از چه چیزی ساخته شده است؟ چه ضرری برای سلامتی ما دارد؟

بهترین قیمت پنجره دو جداره upvc

ورود گرد و غبار2

گرد و غبار از  چه چیزی ساخته شده است؟

گرد و غبار از مخلوطی از کاغذ و الیاف نساجی، مو، موی حیوانات، تکه های حشرات و سلول های مرده (پوست انسان)، بقایای مواد غذایی، قارچ ها، آلاینده های داخلی و بیرونی تشکیل شده است. ما حتی می توانیم ذرات شهاب سنگ را پیدا کنیم، زیرا در فضا نیز گرد و غبار وجود دارد! خود زمین سالانه بین 30000 تا 40000 تن گرد و غبار فضایی وارد می کند…

حدود یک سوم گرد و غبار خانگی در داخل خانه ایجاد می شود. ترکیب آن با توجه به سن خانه، آب و هوا، خانه و سیگارهایی که در خانه دود می شود یا نه متفاوت است. پس در آنجا چه می یابیم؟ مخصوصاً پوست مرده، پوست شما و حیوان خانگی شما، و همچنین حشرات پوسیده، غذا و حتی مواد شیمیایی از لباس ها و مبلمان شماست.

گرد و غبار بسیار سبک در هوا معلق است. آنها به هم می چسبند و به لطف الکتریسیته ساکن یک غبار تشکیل می دهند. اما کرد و غبار بیرونی با آلاینده های صنعتی ، خودرو ها و… از پنجره و سایر منافذ باز مهمان خانه ما می شود و سلامتی ما را به خط می اندازد.

ورود گرد و غبار از پنجره به محل زندگی چه مضراتی دارد ؟

در اطراف مکان های صنعتی یا شهری یا نزدیک محورهای حمل و نقل، خاک های آلوده یا در ساختمان هایی که با مواد سمی (سرب، آزبست و غیره) ساخته شده اند، گرد و غبار حاوی سمومی است که بویژه توسط کودکانی که فعالیت بیشتری دارند و دستان خود را می آورند و اشیاء را به دهان می گذارند خطرناک است.

گرد و غبار ممکن است حاوی سرب باشد، که منبع خطر مسمومیت با سرب، به ویژه برای کودکان،  است.

حتی زمانی که سمی نباشد، استنشاق مزمن گرد و غبار باعث ایجاد سرطان می شود.(مثلاً سرطان آسیابان و نانوایی که آرد زیادی استنشاق کرده اند. یا نجار در معرض خاک اره ریز و گرد و غبار چوب مخصوصاً در هنگام سمباده  قرار می گیرد )

گرد و غبار حاوی آلاینده‌ها و آلرژن‌های شیمیایی

گرد و غبار حاوی آلاینده‌ها و آلرژن‌های شیمیایی است، اما بیولوژیکی نیز وجود دارد (مانند هاگ قارچ‌ها، خزه‌ها، سرخس‌ها، کنه‌های گرد و غبار و گرده). در شهر، گرده‌ها در معرض آلاینده‌ها و پدیده‌های سایشی قرار می‌گیرند که کوتیکول خارجی آن‌ها را تخریب می‌کند و مولکول‌های آلرژی‌زا را آشکار می‌کند که معمولاً با غشاهای مخاطی (چشم، حفره بینی، دهان، ریه و غیره) تماس ندارند. گرد و غبار با منشاء ارگانیک (به عنوان مثال ناشی از تخریب پرها یا پوسته شدن پوست) حاوی کنه هایی است که مدفوع آنها می تواند برای افراد حساس نیز بسیار آلرژی زا باشد.

گرد و غبار ناقل بسیاری از کنه‌ها، میکروب‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها است که نمی‌توانند به صورت معلق در هوا زنده بمانند، اما در گرد و غبار باقی می‌مانند. بنابراین، بهداشت مستلزم آن است که در اتاق‌های تمیز عمل کنیم، گرد و غبار را در بیمارستان‌ها و مکان‌های مراقبت، به‌ویژه در اطراف مبتلایان به آلرژی (به ویژه مبتلایان به آسم) ردیابی کنیم.

بنابراین ما نمی توانیم از آن اجتناب کنیم، اما می توان حضور آن را با استفاده از پنجره های دو جداره به جای سنتی به حداقل ممکن کاهش داد.

ورود گرد و غبار

راه های مقابله با گرد و غبار چیست؟

در اینجا چند نکته برای عملی کردن وجود دارد:

فیلترهای هوای خود را تمیز یا تعویض کنید یا روی خرید دستگاه تصفیه هوا سرمایه گذاری کنید.

هر هفته کف‌های خود را جاروبرقی بکشید و تمیز کنید.

گرد و غبار را با پارچه های میکروفیبر تمیز کنید.

ملحفه های خود را هفته ای یکبار بشویید.

مبلمان نساجی (مبل، صندلی و …) را حداقل ماهی یکبار جاروبرقی بکشید.

پنجره ها را در روزهای . برای اینکه خانه شما از نفوذ گرد و غبار ها در امان باشد، پنجره های قدیمی خود را با دو یا سه جداره تعویض کنید.

قیمت توری پلیسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 20 =