دستگیره پنجره یکی از آسیب پذیرترین یراق الات  پنجره های  مدرن است. مسئله این است که دستگیره بیشتر از سایر عناصر پنجره استفاده می شود. بنابراین احتمال اینکه ابتدا از کار بیفتد زیاد است.

هنگام انتخاب پنجره های دو‌جداره، خریدار، به طور معمول، اطلاعات مربوط به آنها را با جزئیات مطالعه می کند. اما فراموش می کند که با انواع دستگیره های پنجره آشنا شود. شایان ذکر است که با توسعه فناوری طیف وسیعی از دستگیره ها وجود دارد.

قیمت پنجره دو جداره upvc در تهران

تاریخچه پیدایش و تحول

دستگیره پنجره جزیی  از یراق الات پنجره است، پیدایش قدیمی ترین یراق آلات را می توان به زمان آشنایی بشر با ذوب فلز مس و سپس آشنایی با دیگر فلزات و قالب گیری فلزات  تخمین زد. در گذشته یراق آلات محدود به وسایل جنگی و چهارپایان می شدند. اما در زندگی امروزه یراق آلات شامل مجموعه گسترده تری هستند.

دستگیره پنجره از یراق آلات پر کاربردی است که در محل کار، خانه و مکان های مختلفی از آن استفاده می کنیم. شاید بتوان دستگیره های درب را قدیمی تر از دستگیره پنجره دانست و اینگونه بیان کرد که دستگیره پنجره ها پس از دستگیره درب رشد و تکامل یافته اند. اما چه این دو در یک زمان واحد به وجود آمده باشند. چه یکی پس از دیگری رشد کرده باشد. هر دو در ارتباط با اختراع قفل و تحول آن هستند. در گذشته تا به حال با کشیدن یا پیچاندن قفل یا دستگیره های درب یا پنجره آن ها را باز و بسته می نمودند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی گونه های دیگری چون مغناطیسی،کشویی و ریلی و … روی کار آمده است. علاوه بر تکامل ازلحاظ نحوه بازو بسته کردن ،دستگیره های پنجره از جنبه متریال نیز بسیار دستخوش تغییر و تحول بوده اند.  در ادامه با انواع دستگیره پنجره بیشتر آشنا می شویم.

انواع دستگیره

 انواع مختلفی از دستگیره ها برای سازه های پنجره و بالکن وجود دارد، همه آنها بسته به طراحی، پیکربندی، اهداف مختلفی دارند و می توانند گزینه های مفید دیگری را برای سیستم پنجره ارائه دهند. در زیر با رایج ترین دستگیره ها آشنا شوید.   

دسته های نمای استاندارد

دستگیره L شکل خمیده در اکثر طرح های پنجره استفاده می شود. اینها ساده ترین و رایج ترین مدل ها هستند. یک پین 4 وجهی به عنوان محرک عمل می کند، بدنه محصول با 2 پیچ بسته می شود. این دسته ها از پلاستیک یا آلومینیوم رنگ شده ساخته شده اند.

دستگیره های ضد سرقت

فشار جزئی از بیرون به پنجره منجر به مسدود شدن سازه می شود. یک مکانیزم فنری حساس در داخل کیس پنهان شده است که به جلوگیری از باز شدن اجباری اتصالات از بیرون کمک می کند.

چنین طرحی معمولاً توسط خانواده های دارای فرزند سفارش می شود. باز کردن تصادفی قفل پنجره تقریبا غیرممکن است. ارسی با یک دکمه قابل اعتماد یا با یک قفل با یک کلید قفل می شود. دسته فقط زمانی می چرخد ​​که دکمه را به شدت یا با یک کلید فشار دهید.

دستگیره های منحنی

بر روی پنجره هایی که به سمت بیرون باز می شوند نصب شده است.

دستگیره های پنجره، متأسفانه، برای همیشه دوام نمی آورند. مکانیزم‌ها فرسوده می‌شوند. سیستم قفل گیر می‌کند، سهولت حرکت قبلی هنگام باز و بسته کردن ارسی به مرور زمان از بین می‌رود و برای کسانی که پنجره‌های پلاستیکی در خانه یا محل کار نصب کرده‌اند، دردسرهای غیرضروری ایجاد می‌کند.

بررسی مشکلات رایج دستگیره

ما در ادامه این مقاله  دو مورد از رایج ترین خرابی های دستگیره پنجره را نشان خواهیم داد:

دستگیره نمی چرخد

دستگیره پنجره تا آخر بسته نمی شود

در مورد اول، شایع ترین علل خرابی عبارتند عدم وجود گریس سیلیکونی در داخل ساختار دستگیره، ورود کثیفی به داخل آن یا افتادگی ارسی پنجره.  

روان کننده قابلیت خشک شدن را دارد، لایه آن می تواند در اثر استفاده منظم از دسته در کار تخلیه شود. با خرید یک روان کننده مخصوص، می توانید با ریختن ترکیب مایع از طریق سوراخ ها در تمام قسمت های متحرک اتصالات، سعی کنید مشکل را خودتان برطرف کنید. پس از آن، ارزش دارد که دسته را به طور فعال در جهات مختلف بچرخانید.

شایع ترین علت خرابی نوع دوم (دسته به طور کامل بسته نمی شود) مکانیزم اتصال شکسته است. این مشکل با تعویض آن حل می شود. این فرآیند به ندرت مملو از مشکلات متعددی است: اتصالات جدید خریداری شده ممکن است مناسب نباشند یا تنظیم آن دشوار باشد.

بهترین قیمت توری پلیسه

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 15 =